أخبار عاجلة
تعيين 30 ألف مدرس
تعيين 30 ألف مدرس

أنا كمان عندي 100 مليون.. السيسي يكشف تفاصيل حديثه مع سيدة أسوانية

قال الرئيس عبدالفتاح السسي، إن ما يشغله في المقام الأول هو الحفاظ على مصر وشعبها.
 
وأضاف السيسي خلال افتتاح مشروعات قومية بأسيوط: قابلت الناس في الشارع في أسوان وقت السيول، وسيدة قالت لي مش عارفة أعيش، قولتلها عندك أولاد أد إيه؟ قالت لي 6 أولاد، قولتلها كتير وصعب تنفقي عليهم وعلى مطالبهم.
 
وأوضح السيسي: أنا رديت عليها وقلت لها: طب أنا عندي 100 مليون مصري، أعمل إيه؟.
 
وأكمل السيسي: يا ترى الأحوزة خارج المدن الجديدة، هل فيه فرصة إن أهلنا يتفهموا إن تكلفتها أكثر شوية من اللي جنبه، وبالتالي تنتهي الأرض الزراعية، بنتكلم عشان نوصل ونعمل فهم مشترك، هيجي وقت تقولوا الحكومة مقصرة والبلد دي مش عارفة تعيشنا، وتقول لا لا، نقوم نهد الدنيا، أنا كمسئول عنكم، مبفكرش غير في الحفاظ على البلد وعليكم، بنحاول نوجد أسباب نمو ورخاء في إطار معادلة صعبة.
أوضح السيسي: أصل الموضوع لا ينفصل على بعضه، الأرض الزراعية الموجودة معاك هي فرصة عمل متاحة، لما بتتحول لسكن بتفقد فرصة العمل، حتى لو دخلها قليل، القيمة الاستثمارية كانت 30 مليار جنيه، يعني في 30 سنة بحوالي 900 مليار جنيه، قبل ما نيجي، مع الوضع في الاعتبار قيمة الجنيه.
وقال السيسي: دلوقتي قيمة الاستثمار في الـ7 سنين تريليون جنيه، والله ما نفعله في مصر، وكلامي واضح، ليس إساءة لحد، لكل بنحاول نعوض ما فاتنا.
 
وتابع الرئيس: الفدان المستصلح بيتكلف من 250 ألف إلى 300 ألف وليس في قيمة الأرض القديمة على ضفاف النيل، يعني المليون فدان بـ300 مليار جنيه، ولو كانت الدولة عملت بناء مجتمعات عمرانية، الأرقام دي كنا نقدر نضخها بصياغة تانية، بقول الكلام ده واحنا فرحانين، بتكلم على 300 ألف جنيه عشان تبقى زراعة، مش عشان تبقى حياة، ممكن الفدان يوصل مليون جنيه، طب إحنا عندنا القدرة المالية لده، في الآخر المواطن عايز يعيش، وأنا كمان عايزه يعيش، ده لا يمكن يحصل، أنا بسجل كلامي للتاريخ، وللناس اللي بتتكلم في التليفزيون والجرائد والإعلام، قضية خطيرة غياب فهم مشترك للمشكلات وأسباب حلها، بقول ثقافة البناء على الأراضي الزراعية لازم نواجهها، وكمان ثقافة النمو السكاني بدون معرفة كيفية الإنفاق، لا بد أن تتراجع.
 
وتابع السيسي: الموضوع أصعب من مواجهته بقوانين وتوعية، لما بتعدي الطفل الواحد، بتحط نفسك في مشكلة، وربنا مقالش كده، بقول على الهواء كده، لا يمكن هدي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز، مفيش غير في بلدنا غير كده، أخلف وحد تاني يأكل عيالي، وأخد الخدمة بأقل من ثمنها، عشان كده البلد مقامتش، إحنا مسئولين أمام الله، بقول مفيش أكتر من بطاقة تموين لفردين في اللي فات، وفي الجديد مفيش.

موضوعات متعلقة :

تخلصت من طفليها بمساعدة سائق.. إحالة ربة منزل لمحكمة الجنايات بفرشوط

إحالة المتهمة بإنهاء حياة طفلين للمفتي بقنا.. والدة الضحايا: حرمتني من حياتي

رئيس جامعة جنوب الوادي يرد على واقعة تكسير “القلل”: إساءة بالغة للتراث الصعيدي

بجوار الألومنيوم.. إصابة 5 في تصادم سيارتين بنجع حمادي

إصابة فتاة بطلق ناري في ظروف غامضة بقنا.. والأمن يكثف جهوده لكشف الملابسات

كسر نافوخها.. 20 طعنة و105 غرزة هدية “العِشرة” من زوج إلى زوجته في قنا

كان رايح يصلي.. مجهول ينهي حياة مزارع بطلقات نارية بسبب خصومة ثأرية في الوقف  

بسبب أزمة قلبية.. وفاة عامل بعد طابور الصباح داخل مدرسة في أبوتشت

تكثيف أمني لكشف ملابسات العثور على جثة شاب في قنا 

 

عن بتوقيت النجع

شاهد أيضاً

شركة نقل وتوزيع الكهرباء

تبدأ من 11 صباحا.. مواعيد انقطاع الكهرباء في نجع حمادي بعد عودة تخفيف الأحمال

يترقب المواطنون بمحافظة قنا خطة تخفيف أحمال الكهرباء التي سيتم تطبيقها عقب الانتهاء من إجازة …